Vesterbro Maduddeling

I 2017 åbnede Vesterbro Maduddeling på baggrund af et stort benarbejde på Vesterbro, hvor vi opfordrede supermarkeder til at donere deres datomærkede madspild. Det blev til mange gode aftaler, og Riccos Kaffebar donerede friskmalede kaffebønner til netværkscaféen, ligesom duften af Tante Te blev vores varemærke. Ved siden af uddelingen drev vi en hyggelig netværksskabende kaffesalon. For mange af vores brugere var besøget i træhytten inden uddelingen ugens sociale højdepunkt. Et sted hvor man ikke skulle skjule sin skæbne eller forstille sig. Mere skal der ofte ikke til, for at livskvaliteten langsomt begynder at vende tilbage.

På baggrund af madspildskampagner blev supermarkederne bedre til at mindske madspild og leverandørnetværket blev udvidet til at inkludere Grønttorvet. Maduddelingen blev stabiliseret, og i Vesterbro Maduddeling fordelte vi på årsbasis 20-25 tons madspild. I gennemsnit uddelte vi to store indkøbsnet til 50 familier per uddeling, to gange om ugen.

Vesterbro Maduddeling var et gratis tilbud, hvor brugerne selv fik lov til at vælge deres ønskede varer, da vi mener, at det er en vigtig del af værdighedsprincippet. Kriteriet for at gøre brug af tilbuddet var, at man ikke kunne få enderne til at mødes, og konceptet kørte i alle tre år på tillid. At skabe værdighed, relationer og gøre os umage var og er stadig vores metode til at støtte sårbare borgere i at finde styrke til at rejse sig. Og det virker.